Cersaie 2017: Οι διεθνείς τάσεις στα κεραμικά πλακάκια
Νέες τάσεις στο σχεδιασμό και τις τεχνολογίες που αφορούν στο μπάνιο, τα έπιπλα μπάνιου, τα είδη υγιεινής και κυρίως τα κεραμικά πλακάκια είχαμε την ευκαιρία να δούμε στη Μπολόνια, στην μεγάλη διεθνή έκθεση που έκλεισε τις πύλες της πριν μερικές ημέρες. Παράλληλα, σημαντικά οικονομικά στοιχεία που παρουσιάστηκαν μας δίνουν μια σφαιρική εικόνα για τις εξελίξεις στη αγορά. Σε αυτό το άρθρο θα δούμε τις τάσεις στα πλακάκια ενώ σε επόμενο θα καταγράψουμε πληροφορίες από την διεθνή έκθεση που αφορούν στο μπάνιο.
Αυξημένη κίνηση παρουσίασε η φετινή διεθνούς κύρους έκθεση Cersaie 2017 το αντικείμενο της οποίας αφορά κατά κύριο λόγο στα κεραμικά πλακάκια – μπάνιου και όχι μόνο- αλλά και στα έπιπλα μπάνιου. Τη Cersaie 2017 παρακολούθησαν 111.604 επισκέπτες, ποσοστό μεγαλύτερο κατά 4,7% σε σχέση με το 2016, με άνοδο τόσο στους διεθνείς όσο και στους ιταλούς επισκέπτες. Από πλευράς εκθετών φιλοξενήθηκαν, σε ένα χώρο 156.000 τετραγωνικών μέτρων, 869 εκθέτες από 41 χώρες με προϊόντα που καλύπτουν έξι διαφορετικές κατηγορίες. Η έκθεση πραγματοποιήθηκε στη Μπολόνια από τις 25 έως τις 29 Σεπτεμβρίου.
Κατά την διάρκεια της έκθεσης οι επισκέπτες έχουν την ευκαιρία να δουν όλες τις νέες τάσεις αλλά και τους προβληματισμούς της αγοράς τόσο μέσω των εκθεμάτων όσο και στα συνέδρια και ημερίδες που πραγματοποιούνται στο πλαίσιο των παράλληλων εκδηλώσεων της έκθεσης.
Οι νέες τάσεις στα κεραμικά πλακάκια
Όχι απλά μίμηση των φυσικών υλικών, αλλά νέες δημιουργικές προσεγκίσεις περιλαμβάνουν οι νέες τάσεις στα κεραμικά πλακάκια που αναδείχτηκαν στη Μπολόνια, στην Cersaie 2017.
Τα αυξανόμενα υψηλά επίπεδα αισθητικής και λειτουργικής απόδοσης των κεραμικών πλακιδίων ήταν και φέτος το ζητούμενο στην Cersaie. Ο βασικός παράγοντας, όσον αφορά την ποιότητα της επιφάνειας, είναι η
έλευση της ψηφιακής τεχνολογίας εκτύπωσης, η οποία είναι ικανή να αναπαράγει φυσικά υλικά, ειδικά μάρμαρο και ξύλο, με εκπληκτικό βαθμό πιστότητας. Οι ευέλικτες λύσεις ψηφιακής εκτύπωσης
δημιουργούν αισθητικές ιδιότητες που ουσιαστικά δεν διακρίνονται από τα αρχικά υλικά ενώ εξασφαλίζοντας πολύ ανώτερα χαρακτηριστικά αντοχής και ευκολίας συντήρησης με χαμηλότερο κόστος. Όσον αφορά τα κεραμικό σώμα των πλακιδίων, η χρήση τεχνολογιών αιχμής παραγωγής μαζί με πρώτες ύλες υψηλής ποιότητας, καθιστά δυνατή την παραγωγή πολύ λεπτών, και κατά συνέπεια πολύ ελαφρύτερων πλακακιών, που είναι ωστόσο εξαιρετικά ανθεκτικά. Αυτά τα λεπτά πλακίδια έρχονται σε ένα εξαιρετικά ευρύ φάσμα μεγεθών, από πολύ μικρά έως πολύ μεγάλα. Το γεγονός ότι μπορούν να τοποθετηθούν πάνω σε υπάρχουσες επιφάνειες, όπως ένα δεύτερο δέρμα, τα καθιστά ιδανική λύση σε έργα ανακαίνισης.
Ας ρίξουμε μια ματιά στις επιμέρους τάσεις που εμφανίζονται στην έκθεση της Μπολόνια.
Μάρμαρο και πέτρα, από τη φύση μέχρι την υψηλή τεχνολογία
Ενώ πολλές συλλογές πλακιδίων πορσελάνης εμπνέονται από φυσικές επιφάνειες, οι πιο σημαντικές φέτος είναι εκείνες που αναπαράγουν τις φλέβες, τη στιλπνότητα και τους χρωματικούς τόνους υψηλής ποιότητας από μάρμαρο και πέτρα.
Αν και αυτή η τάση έχει εμφανιστεί πριν αρκετά χρόνια, εξακολουθεί να είναι πολύ δημοφιλής ανάμεσα στους σχεδιαστές και το ευρύ κοινό. Σε πολλές περιπτώσεις οι αρχικές πέτρινες επιφάνειες δεν είναι αναπαράγονται απλά , αλλά, ερμηνεύονται εξ ολοκλήρου για να δημιουργήσουν κάτι νέο και εντελώς πρωτότυπο. Η ψηφιακή εκτύπωση χρησιμοποιείται για την εφαρμογή των μοτίβων στην κεραμική επιφάνεια χωρίς άμεση επαφή, όπως και στη περίπτωση του χαρτιού και των υφασμάτων. Το αποτέλεσμα είναι ένα υλικό με συμπαγή υφή, ομοιόμορφο χρώμα και βελούδινη αίσθηση με γυαλιστερό ή ματ φινίρισμα. Πολλές συλλογές παρουσιάζουν επίσης μάρμαρο.
Οι μορφές του ξύλου στα κεραμικά πλακάκια
Η δεύτερη κατηγορία φυσικών υλικών που χρησιμοποιούνται ευρέως ως έμπνευση για κεραμικά πλακάκια είναι το ξύλο σε όλες του τις διαφορετικές ποικιλίες. Και πάλι, αυτό δεν περιορίζεται στη μίμηση, αλλά επεκτείνεται σε δημιουργικές και πειραματικές ερμηνείες. Παραδείγματα περιλαμβάνουν επιφάνειες με μοναδική εμφάνιση craquelet, εμπνευσμένες από τις αρχαίες Ιαπωνικές τεχνικές καύσης/ψησήματος και εκείνες με φθαρμένα ή παλαιωμένου αλλά και άλλα σχεδιαστικά στυλ που αφορούν σε εντελώς σύγχρονα εφέ.
Τα μικρά μεγέθη επιστρέφουν
Όσον αφορά τα μεγέθη, η τάση μεγάλου μεγέθους δεν δείχνει να υποχωρεί και κυριαρχείται από υπερβολικά λεπτά μεγάλου μεγέθους πλακάκια, σε πολλές περιπτώσεις με επιφανειακές επιδράσεις εμπνευσμένες από ρητίνη, μέταλλα και υφάσματα σε γυαλιστερές και ματ εκδόσεις. Η νέα τάση φέτος είναι η επανεμφάνηση κεραμικών πλακιδίων μικρότερου μεγέθους, όπως το κλασικό 20×20 εκ., σε πολλές περιπτώσεις σε συνδυασμό με μεγαλύτερες μονάδες, μονόχρωμα σχέδια ή διακοσμήσεις που προέρχονται από αρχικά πρωτότυπα που δημιουργήθηκαν από ιστορικά ονόματα στον κόσμο της αρχιτεκτονικής.
Αειφορία και ανταγωνιστικότητα.
Στο συνέδριο με τίτλο “Αειφορία και ανταγωνιστικότητα της ευρωπαϊκής μεταποιητικής βιομηχανίας σε διεθνές επίπεδο”, προέκυψαν μια σειρά ενδιαφέροντα συμπεράσματα όπως η απειλή που αντιμετωπίζει η Ιταλική βιομηχανία κεραμικών πλακιδίων (παρά τις θετικές επιδόσεις της) από την γραφειοκρατία και το ντάμπινγκ. Το ντάμπινγκ αποτελεί τακτική πώλησης προϊόντων και εμπορευμάτων στην εγχώρια ή στην ξένη αγορά σε τιμές χαμηλότερες από αυτές που επικρατούν ήδη ή σε τιμές κάτω του κόστους παραγωγής. Αξίζει να σημειωθεί, με βάση τα στοιχεία που αναφέρθηκαν στο συνέδριο, ότι η ιταλική κεραμική βιομηχανία διατηρεί τα υψηλότερα πρότυπα περιβαλλοντικής και κοινωνικής προστασίας στον κόσμο, και επίπεδο επενδύσεων που υπερβαίνει το 7% του κύκλου εργασιών τα τελευταία χρόνια.
BDW 2017.
Η Bologna Design Week πραγματοποιείται για τρίτη φορά, παράλληλα και σε συνεργασία με την έκθεση: 150 συμμετέχοντες, περισσότερες από 100 εκδηλώσεις, 40 εκθέσεις, 20 εργαστήρια, παρουσιάσεις διαγωνισμών, συνομιλίες σχεδιασμού και συνέδρια που εκτείνεται σε 5 κεντρικές τοποθεσίες σε ιστορικά κτίρια, μουσεία, γκαλερί τέχνης και εκθεσιακούς χώρους δίνουν μια αίσθηση για το μέγεθος της διοργάνωσης.
Οικονομικά μεγέθη της Ιταλικής βιομηχανίας πλακιδίων
Η ιταλική παραγωγή αυξήθηκε για τρίτο έτος (με τον ίδιο αριθμό εταιρειών, επιχειρήσεων και εργαζομένων), φθάνοντας τα 415,9 εκατομμύρια τετραγωνικά μέτρα το 2016, σημειώνοντας ετήσια αύξηση άνω των 20
εκατομμυρίων τετραγωνικών μέτρων (+ 5,4%). Οι πωλήσεις τελικών προϊόντων ανήλθαν σε 414,6 εκατομμύρια τετραγωνικά μέτρα το 2016, παρουσιάζοντας αύξηση άνω των 15 εκατομμυρίων τετραγωνικών μέτρων (+ 4,5%).
Οι εξαγωγές εξακολουθούν να κυριαρχούν, καθώς οι διεθνείς πωλήσεις αντιπροσωπεύουν περίπου το 85% των συνολικών εσόδων. Η μέση τιμή αυξήθηκε κατά 1% σε σχεδόν € 14 ανά m2, ενώ ο κύκλος εργασιών των εξαγωγών ανήλθε σε σχεδόν 4,6 δισ. Ευρώ.
Οι εξαγωγές στην Ευρωπαϊκή Ένωση (εκτός της Ιταλίας) αντιπροσώπευαν το 57% του συνόλου, και αυξήθηκαν κατά 5,2% κατά όγκο και άνω του 7% σε αξία. Οι πωλήσεις παρουσίασαν αύξηση (σε αξία): Γερμανία 7%, Ισπανία (+ 28%), Κάτω Χώρες (+ 16%) και Ηνωμένο Βασίλειο (+ 11%). Η γαλλική αγορά σημείωσε επίσης ανάκαμψη με αύξηση 5% στην αξία των πωλήσεων. Αντίθετα, οι πωλήσεις μειώθηκαν στη Φινλανδία (-5%) και Πολωνία (-2%) και υπέστη ιδιαίτερα σοβαρή συρρίκνωση στη Ρωσία (-13% σε αξία). Επίσης, οι εξαγωγές αυξήθηκαν στις Ηνωμένες Πολιτείες, κατά 8% στον όγκο και 7% σε αξία σε σχέση με το 2016. Οι πωλήσεις στην Ασία αυξήθηκαν κατά 5% σε όγκο (σε 40 εκατομμύρια τετραγωνικά μέτρα), ενώ οι εξαγωγές προς τον Κόλπο αυξήθηκε κατά 10% σε όγκο. Οι εξαγωγές αυξήθηκαν επίσης στην Αφρική (+ 5%), στην Αυστραλία και την Ωκεανία (+ 7%). Οι εγχώριες (εντός Ιταλίας) πωλήσεις σημείωσαν επίσης αύξηση 4% τόσο σε όγκο όσο και σε αξία.
.